A5

A házasságtörésről is és az újraházasodásról és a szexuális együttélésről is, amely területeken ma gátszakadás történt.

  • Aki elküldi feleségét, okot ad neki a házasságtörésre, és aki az elbocsátott nőt veszi feleségül, házasságtörést követ el.

Jézus tanítása nyomán az egyház így definiálja a házasságot

  • Egy szabadállapotú férfinak és nőnek életre szóló szövetsége, hogy egymást segítség, gyermekeknek adjanak életet és azokat fel is neveljék. A házasság természete szerint felbonthatatlan. Jézus mondja, hogy Mózes keményszívűségetek miatt engedte meg a válást, de kezdetben nem így volt.

Az egyház értelmezi Jézus szavait, és benne van az esketési szertartásban is: amit Istene egybekötött, azt ember szét ne válassza.

Az élettársi kapcsolatokat, a házasságkötés nélküli együttélést, még kevésbé az azonos neműek együttélését az egyház nem tekinti házasságnak, és nem áldja meg. Sokan a külső cécó, az ünnepélyesség céljából rendeznek fényes templomi esküvőket is.

  • És ha a sürgető idő miatt nem volt megfelelő jegyesoktatás, utólag kiderülhet, hogy létre se jött a házasság.

Ezt viszont rendezni lehet, de egyházi bíróság előtt.

Csak ha az egyházi bíróság kimondta, hogy az egyházilag is megkötött házasság érvénytelenségét – megállapítva így a szabad-állapotúságot, csak akkor köthető újabb házasság.

Ha ezek a felételek nincsenek meg, ha egy fiú és egy lány, egy férfi és egy nő csak együtt élnek, akkor nem járulhatnak szentáldozáshoz, és nem kaphatnak feloldozást se, mert tartós bűnös állapotban élnek.

Ugyanez érvényes a 2. vagy x-edik házasságban élőkre és még inkább az azonos neműek együttélésére.

Aki eltitkolja az ilyen jellegű kapcsolatait a gyónásban és így kapna feloldozást, az a feloldozás érvénytelen. Ebben az esetben szentségtörő gyónásról van szó.

És aki így járulna szentáldozáshoz, azt nem gazdagítani fogja a szentáldozás, hanem csak még nagyobb lelki kárát okozza.

Akik ilyen kapcsolatokban élnének, azok imádkozhatnak, járhatnak szentmisére, részt vehetnek szentségimádásokon is, de nem áldozhatnak.

  • Az imádság, a szentmise és a szentségimádás úgy válhat lelki javukra, ha azért imádkoznak, hogy Isten segítse őket, hogy rendeződjenek ezek a kapcsolataik.

A szexualitással, a házasságtöréssel kapcsolatos parancsok mind az ember javát szolgálják. Nem az örömtől, a boldogságtól akarják megfosztani az embert, hanem védik magát a férfit és a nőt, és a születendő gyermeket is.

  • A legtöbb úgynevezett “védekezés” abortív jellegű, a már megfogant magzat beágyazódását akadályozza, tehát akik ezek használatát ajánlják, gyilkosságra biztatnak.

Vajon ilyen jellegű kérdéseket végig gondolják-e maguk a keresztények is? Vagy pedig csak sodródnak az árral?

Jézus még egy témáról szól a mai evangéliumban, az emberi együttélést, az emberi kapcsolatokat alapvetően meghatározó parancsról, az igazlelkűség parancsáról

  • „Hallottátok továbbá, hogy a régieknek ezt mondták: Hamisan ne esküdj, és tartsd meg az Úrnak tett esküdet! Én pedig azt mondom nektek: Egyáltalán ne esküdjetek!”

Itt erről a kérdésről van szó: Mennyire bízhatok meg a másikban, a páromban, a szüleimben, a gyermekeimben, a barátaimban, az üzleti partnereimben

A bizalom az emberi együttélés sarkköve.

  • Megbocsátani megbocsáthat az ember többször is –  erre buzdít Jézus a héber nyelv túlzó kifejezésével: akár hetvenszer hétszer is naponta. De bizalmat a sokszori becsapás, megcsalás után már nehezebben tud ajándékozni az ember. Megromlanak, tönkre mennek az addig életet adó kapcsolatok. A bizalom újra építése nagyon nehéz.

Az újbóli, ismételt bizalom adásra nem igen biztat minket külön Isten. De az őszinteségre, az egyenességre igen.

  • Legyen a ti beszédetek ,,igen, igen, nem, nem”; ami ennél több, az a gonosztól van.

Ha az ember ilyeneket hall: „őszintén mondom”, vagy „becsszóra”, vagy „Isten bizon”, akkor már eleve gyanakodni kezd: miért mondja? Azért, mert egyébként nem szokott őszinte, vagy becsületes lenni?

Az őszinteség, az igazmondás parancsa persze nem jelenti a titkok elárulását, kifecsegését.

Azt kell mérlegelnünk, hogy kire milyen információ tartozik.

Vannak emberek, akik akkor is hazudnak, amikor kérdeznek. Lerí a viselkedésükről, hogy nem őszinték, hátsó szándékaik vannak.

Vannak viszont olyan emberek is, akik ügyesen ki tudnak térni az illetéktelenül kíváncsiskodó kérdések elől, annyit mondanak csak, amit éppen kell. Ahogy a szólásmondás tartja: mérget lehet venni a szavaikra, annyira megbízhatók.

Ezt kellene eltanulni tőlük.

Istentől pedig azt tanulhatjuk el az eddigieken kívül a mai vasárnapon, amire a válaszos zsoltár biztat

  • Azt, hogy az Ő törvényei értünk vannak, akárcsak a KRESZ szabályai,  a mi célba érésünket, boldogságunkat akarják.

Boldogok, akik Isten útján járnak, és törvényét követik

Nyisd meg szememet, hogy meglássam törvényeid csodáit.

Uram, igaz utadra taníts meg engem, törvényedet mindig megtartom.

Adj belátást, hogy törvényedet, megtartsam, és kövessem egész szívemmel.